Fredrik Benke Rydmans ”Nötknäpparen” – en sagolik berättelse med barn i fokus

Posted By Livia Wanntorp on Sep 7, 2016 | 0 comments


Foto: Ola Kjelbye

Imorgon är det äntligen dags: Fredrik Benke Rydmans ”Nötknäpparen” har sin premiär på Dansens hus! Redan för några veckor sen öppnade Dansens hus generöst upp sina dörrar enligt mottot ”dans är för alla”, och bjöd in sin publik till en flera timmar lång öppen repetition av Fredrik Benke Rydmans ”Nötknäpparen”. Jag satt också där och slogs främst över de många barn och ungdomar som hade tagit sig dit för att se hur Fredrik Benke, iklädd såsom dem i keps och korta mjukbrallor, lyckas skapa en berättelse genom dansen och teater tillsammans med sina unga skickliga dansare.
Tjajkovskijs klassiska balett Nötknäpparen handlar om två barn Clara och Fritz och deras julafton. Clara får en nötknäppare i form av en soldat som julklapp och under natten drömmer barnet att nötknäpparen såsom de andra leksakerna har blivit levande. Clara förflyttas sig till en sagolik värld där julgransdekorationer, blommor och snöflingor blir levande och dansar för henne.
Denna sagolika stämning är kvar i allra högsta graden i Fredrik Benke Rydmans ”Nötknäpparen” men Fredrik väljer att göra om den betydligt kortare originalberättelsen till en djupare historia där flickan Clara är ett fattigt hemlöst barn som tvingas skiljas från sina föräldrar som tigger i en stad i ett annat land. Barnen står helt i fokus i Benkes nytolkning av Nötknäpparen; barnen som kommer i kläm till följd av fattigdom och krig; och också barnen som drabbas när föräldrarna inte kommer överens med varandra eller när föräldrarna inte tar sig tid att vara med dem.

Foto: Daniel Ohlsson

Och det är också från barnens perspektiv denna föreställning faktiskt har skapats och man kan bara konstatera att det inte finns en enda sekund utan överraskningar under den dryg en och en halv långa häftiga föreställningen. Utvalda delar av Tjajkovskijs musik vävs samman men nyskriven musik av t ex Danny Saucedo. Speciella ljud- och ljuseffekter smälter ihop med teater och flera olika typer av dans – från hip pop och brake dance till balett, modern dans och step, och slutresultatet är ett färgsprakande konstprojekt utan dess like.

Mina två tonåriga barn var med mig vid generalrepetitionen. Det första de sa när ridån hade gått ner var: mamma snälla kan vi få se den igen?
Det måste ändå vara det bästa betyget!

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *