D-vitamin i fokus – EU-svar till Livsmedelsverkets förslag

Posted By Livia Wanntorp on Jul 21, 2016 | 0 comments


Under våren 2016 skickade Livsmedelsverket (LMV) ett förslag till nya regler för livsmedelsberikning med D-vitamin, ut på remiss i EU. Förslaget gick ut på att få flera livsmedel att bli berikade på D-vitamin, ett vitamin som vi här uppe i Norden generellt sett har svårt att få tillräckligt av. Idag kom svaret till förslaget från EU.
Men låt oss först prata lite om D-vitaminet.

VAD ÄR D-VITAMIN OCH VAD HAR DET FÖR FUNKTIONER?

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som såsom de andra vitaminerna är livsnödvändigt för oss men till skillnad från andra vitaminer är D-vitamin annorlunda kemiskt, då det är ett förstadium till ett hormon av liknande typ som våra könshormoner, testosteron och östrogen.
Vi kan få in oss D-vitaminet på två olika sätt: antingen genom att med hjälp av solen själva tillverka det från kolesterolet som vi har i kroppen; eller genom maten. Det vitaminet D som vi producerar i solen är av typen D3 och vi kan lagra det i kroppen under en tid efter solexponering.

Feta fiskar (lax, makrill, sill m fl) är bland de livsmedlen med största mängden vitamin D som då också förekommer som typ D3. Även andra livsmedel såsom ägg och kött samt svamp (kantareller och Carl Johan) innehåller D-vitamin. I svampen finns det dock en annan typ av vitamin D (D2) vars bioaktivitet är lite lägre än den hos typen D3. Dessutom är olika typer av mjölk (mini-,lätt- och mellanmjölk) samt flera sorters fetter som vi kan köpa i Sverige berikade med D3.
D-vitamin behövs för flera viktiga processer i kroppen som t ex i reglering av kalciumnivån i blodet. Det är just D-vitaminet som ser till att mer kalcium bryts ner från skelettet och absorberas av tarmen vid för låg nivån av D-vitaminet i blodet. Utöver detta, vet vi idag att D-vitaminet spelar stor roll för ett fungerande immunförsvar, för vår fortplantning och för en fungerande insulin.

FÅR VI I OSS FÖR LITE D-VITAMIN DÅ?

Ja, på grund av solbrist under vinterhalvåret i Norden kan vi inte räkna med att producera tillräckligt med D-vitamin under hela året och för att nå upp till tillräckliga nivåer av detta vitamin måste vi förlita oss på den maten som vi äter och som antingen innehåller D-vitamin naturligt eller som är berikad med D-vitamin.  För att undvika brist på D-vitaminet  höjde LMV faktiskt för något år sen, nivån på det rekommenderade dagliga behovet till 10 mikrogram/dag av D3 för barn och vuxna under 75 år och till 20 mikrogram/dag för äldre och vuxna som vistas  lite eller inte alls utomhus.
För att se till att vi intar så många D-vitaminrika livsmedel som möjligt föreslogs LMV i våras att ytterligare livsmedel, som andra sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck, och matfetter, skulle berikas och att halterna på D-vitaminet skulle höjas ytterligare. Enligt dagens pressmeddelande från LMV, föreslår EU-kommissionen till och med att inte bara flera svenska produkter berikas utan också importerade livsmedel (D-vitaminrika) som säljs i Sverige. Vi får nu vänta och se hur detta kommer att konkret tillämpas. I vilket fall som helst verkar det som ett bra och helt befogat förslag, om man ser till det vi vet idag om D-vitaminets roll för vår hälsa.

Källor:

http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/d-vitaminforslag/
Brunnberg, M. 2011. Allt om näringslära.
Sundin, A. 2013. Näringslära för personliga tränare och kostrådgivare.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *